BOOKR Kids - Ahol a mesék életre kelnek

Aki ismeri a könyves piacot, könnyen tetten érheti a problémát, miszerint a mesekönyvek digitális forradalma még nem történt meg, hiányoznak az olyan innovatív megoldások, amelyet a gyerekek valóban élveznek. Ilyen digitális, interaktív könyvek, alkalmazás életre hívója a BOOKR Kids.

Megoldásuk képes elrugaszkodni az e-book statikus rendszerétől, viszont a videómegosztókkal ellentétben biztonságos környezetben, szűrt, minőségi gyermektartalmakat kínál.

A projekt alapítói Horváth Dorka és Karányi Dani. Dorka a Budapesti Corvinus Egyetem pénzügy szakának elvégzése után az alma mater PhD képzésének hallgatója lett, jelenleg doktori disszertációján dolgozik, amelynek témája a gyerekek megváltozott olvasói szokásai a digitális világban. A BOOKR Kids alapítása előtt a családi kiadónál, a Geopennél dolgozott, nemzetközi licenccel és marketinggel foglalkozott. Olyan márkákat vezetett be a magyar piacra, mint a Moomin vagy a Lonely Planet Kids. Dani a CLS Music művészeti vezetőjeként nemzetközi és magyar licenccel és zenei marketinggel foglalkozott Cannes-ban és Amszterdamban. 2008-ban alapította meg a Friendly Advertising nevű cégét, az első youth marketingre szakosodott független magyar kreatív ügynökséget, amelyből a BOOKR Kids alapítása előtt szállt ki.

Az alapítók csapatukkal az elmúlt 4 év alatt több mint 700 interaktív könyvet készítettek, méghozzá 5 különböző nyelven. Olyan cégekkel dolgoztak egyedi edukációs megoldásokon, mint a K&H, a Telekom, a Samsung vagy a Mastercard. Először a BOOKR Kids Mesetár indult el 2015-ben, azután 2017-ben megjelent a cseh piacon a BOOKO, amelyet az Albatros Media Grouppal partnerségben fejlesztettek, valamint a BOOKR Kids Smartbok a norvég fenntartható fejlődésre koncentráló, óvodai nevelést segítő app. Tavaly a Kindermann Verlagnak fejlesztettek egy német nyelvű könyvtáralkalmazást, idén pedig elindult a BOOKR Class, az angol nyelvtanulást segítő könyvtár, valamint a BOOKR Suli, amely a magyar intézményeknek kínál kötelező és ajánlott olvasmányokat.

Horváth Dorka meséli, hogy Balogh Péter angyalbefektetőjük szokta mondani, hogy „egy befektető és egy startup kapcsolata olyan, mint a házasság - vagy működik, vagy hosszú éves szenvedések sorozata, egy fájdalmas szakítással a végén”. Majd az alapító hozzáteszi: „mi úgy érezzük, remek, harmonikus házasság a miénk a Hiventuresszel: network szinten is segítenek minket, legyen szó egy ajánlásról vagy akár egy konkrét üzleti tárgyalásról”.

A befektetésmenedzserük szakmailag megkérdőjelezhetetlen számukra, óriási tapasztalattal bír, mind VC, mind startup oldalról, és emberileg is abszolút egy hullámhosszon vannak, gyakorlatilag együtt építik a BOOKR Kidset. Bár több befektetési ajánlatot is kaptak, a Hiventures feltételei voltak a legkedvezőbbek. A befektetést 2018 májusban hívták le, így nyárra már bővíteni tudták a fejlesztői és a vezetői csapatukat – így a befektetésnek köszönhetően idén januárban már két új exportképes terméket is be tudtak mutatni nemzetközi szinten. Az egyiket, az angol nyelvtanulásra fókuszáló alkalmazásukat, a BOOKR Class-t már 115 iskola teszteli a világ 25 országából. Persze nem ment minden könnyen: az elmúlt 3 évben nehéz volt több kudarc után felállni és mosolyogva, csakis előre nézni – emlékszik vissza az egyébként jó kedélyű, optimista Dorka.

A termékportfóliónak amúgy is a legnagyobb része nemzetközi piacra készült. Csehországban, Norvégiában, Németországban és Kínában egyaránt vannak ügyfeleik, ami remek validáció, ám az igazi áttörés még várat magára. A magyar piacon is van még kiaknázatlan terület, például az oktatási intézményeknek készített szövegértés-fejlesztéssel foglalkozó alkalmazás, amit állami szinten is bevezetnek.

Külföldön nagy kockázatot látnak viszont a hosszú értékesítési ciklusban, mert az igazán nagy nemzetközi ügyfeleket nem könnyű meggyőzni. Igaz, amíg a 2018-as évben a termékfejlesztésé volt a főszerep, idén az értékesítésen van a hangsúly. Ez hatalmas kihívást jelent, de nagyon izgalmas időszak is egyben, hiszen elkezdik vásárolni, használni a terméket. Érkeznek a valós visszajelzések a piacról, amelyhez rugalmasan és nyitottan kell igazodni. A cégnél így tudnak fejlődni igazán, ennek megfelelően idén szeretnék elérni az 50 000 fős előfizetői számot. Ez már egy jól látható közösség, akit ki kell tudni szolgálni.

Ezzel párhuzamosan növelnék a fejlesztői csapatukat, illetve a B2B marketingen is erősítenének. Merészebb terv, amin jelenleg dolgoznak, hogy be szeretnének kerülni egy nagy nemzetközi értékesítési ügynökség portfóliójába is.