YAW VR - MENŐ A MAGYAR VR “FORGÓSZÉK”

Nem csak jól néz ki, de jól is fogyott tavaly a Kickstarteren 2018-ban debütált YAW VR szimulátor-fotel. A 65 milliós előrendelést hozó kampány után tavaly az első teljes évben már ezer szék fogyott, egymillió dollár felett volt a bevétel, most pedig érkezik a szerkezet második generációja is.

Szigetlaki Zsolt bár még csak a 40-es évei elején jár, mégis “öreg róka” akinek neve több mint egy évtizede jól cseng a hazai innovatív vállalkozások világában. Már a 2010-es évek legelején kapott startup befektetést az egyik első projektje a Webcam Laboratory, melyben társalapító volt. Zsolt, a pozitív értelemben vett sorozatvállalkozó így emlékszik a mozgó, virtuálisvalóság játék-székeket kínáló YAW VR alapítására.

“Lassan három éve, hogy a fent említett startupomat felvásárolták és mikor az exit biztossá vált, újra elkezdtem keresni egy érdekes iparágat.”

Zsoltot a virtuális valóság már korábban is érdekelte, volt is több, ilyen jellegű projektje. E friss alapötlet pedig az volt, hogy csinálják meg a világ legkisebb mozgásszimulátorát, ami olyan pici és könnyű, hogy akár otthon is lehet használni. Meg is kereste a gondolattal egy barátját Pécskai Balázst, akivel korábban is dolgozott már együtt hasonló projekten. Zsolt szerint Balázs remek, és rendkívül sokoldalú mérnök, aki többek között az ország első humanoid (emberi karakterisztikával rendelkező) robotját fejlesztette ki

Nagyjából 6 hónap alatt sikerült is összerakni az első működő prototípust, amivel aztán bemutatkoztak 2018 elején Las Vegasban, Ekkor csatlakozott a csapathoz Norbi, aki a gyártást felügyelte. A kiállítással egyidőben egy Kickstarter kampányt is elindítottak, aminek a segítségével 45 nap alatt közel 220 ezer dollárt, azaz több mint 65 millió forintot gyűjtött össze.

Maga a kifejlesztett mozgásszimulátor egy interaktív, mozgó, félgömb alakú szék, amit főleg sokat játszó játékosoknak terveztek. Ha valaki például egy repülőgép szimulátor játékkal játszik és beleül ebbe a székbe, akkor a szék úgy mozog alatta, ahogy a játékban a repülőgépe is mozog, így a játékos rendkívül élethű élményt kap a játék során. Ha valaki VR szemüveget is felvesz akkor szinte tökéletesen visszaadja a repülés élményét. A székkel minden olyan játék összepárosítható, amiben intenzív mozgás van: autós játékok, hullámvasút, űrhajós szimulátorok. A szék ráadásul csökkenti a VR játékoknál gyakran előforduló szédülést és hányingert. 

A virtuális valóság iparága és ezen belül a mozgásszimulátorok piaca is dinamikusan fejlődik. “Igaz az elmúlt 3 évben a szimulátorok terén rajtunk kívül nem volt földcsuszamlás szerű változás, mi voltunk a legjelentősebb innováció az elmúlt 10 évben” fejti ki mosolyogva Zsolt.

Az igazi különlegesség, hogy a szimulátor pici, könnyű, tároláshoz összehajtható, jól néz ki, és a hasonló szimulátorokhoz képest messze a legnagyobb mozgástartományt kínálja a felhasználóknak. Ráadásul kimondottan előnyös áron kapható, még akkor is, ha ezek a kiegészítők, 300 ezer forint feletti induló árral rendelkeznek. “Büszkék vagyunk, hogy az első piaci szempontból aktív, ráadásul a vírushelyzettől terhelt évben nagyon szép növekedést értünk el. Közel 1000 darabot adtunk el, amivel több, mint 1 millió dolláros forgalmat generáltunk” – összegzi az évet Zsolt.

“A startupperkedés az esetek legnagyobb részében egy folyamatos kötéltánc. A hardware-t fejlesztő startupok élete még ehhez képest is komplikáltabb, hiszen nem csak a piacban és a stratégiában rejlő kockázatokat kell folyamatosan menedzselnünk, hanem a termékfejlesztés, a gyártás, a minőségbiztosítás és az alkatrészellátás biztosítása is végtelenül stresszes.” – tudjuk meg Pécskai Balázstól. 

A sikeres közösségi finanszírozású kampány, valamint az, hogy 2018-ban ők lettek a “Legjobb Feltörekvő Startup” a Hiventures által szervezett Startup and Innovation Award of Hungary díjátadón gálán, lehetővé tette, hogy a Hiventures növekedési programjából kapjanak kockázati tőkebefektetést. Első körben 250, majd nemrég 160 millió forintot. A tőkét termékfejlesztésre, gyártásra és a piacra lépésre költötték, ami pont elég volt arra, hogy a céget növekedési és önellátó pályára állítsák. 

“A Hiventures egy érdekes “képződmény” a tisztán állami tulajdonú intézmények világában. Az a kép élhet az emberek fejében, hogy az ilyen nagy állami mammutok nehézkesek, körülményesek, túlzottan bürokratikusak. Ezzel szemben a Hiventures emberi cég, ahol még a nagyobb kockázatú tőkebefektetések esetén is rugalmas és gyors a döntéshozatali mechanizmus, konstruktív az együttműködés. Bátran vállalnak fel nehéz döntéseket és sok esetben tőlük lehet a legjobb ajánlatot kapni az országban.  Ha másképp csinálnák, működésképtelenek lennének ezen a piacon. 

Hosszú termékfejlesztés után, 2020 januárjában léptek piacra, amit hamar elsöpört a COVID. Viszont tudtak gyorsan stratégiát váltani és nyitni az otthoni felhasználók felé. Ez jó döntésnek bizonyult és már tavasz végére sikerült visszakanyarodni a növekedési pályára.

Idén újra odaállnak a startvonalra és új termékükkel még egy közösségi finanszírozású kampányt indítottak, amely mostanra US$ 2,063,466 finanszírozásnál tart a Kickstarteren. 2021. 06.02.

Weboldal: yawvr.com

Facebook: facebook.com/YawSimulator

2021-06-02