STARTUP TÚLÉLÉSI KISOKOS KORONAVÍRUS IDEJÉN

Ahogy már írtam róla, a jelenleg zajló Covid-19 koronavírus krízis sajnos nem az első és nem is az utolsó, ami az emberiségre, így a startup vállalkozókra is vár. A túlélő üzemmód amúgy is benne kell legyen egy startup DNS-ében, azonban válságos helyzetben felértékelődik minden üzleti döntés, és kritikus, mikor hozzuk meg ezeket. Hogyan védekezhet egy korai fázisú startup a krízis hatásai ellen? Adok néhány tippet, amely vonalvezetőként szolgálhat, és természetesen folyamatosan bővíthető.

A csapat védelme

A válságra adandó válaszok közül a legfontosabb, hogy a vállalkozások minimalizálják a dolgozóik kitettségét a vírus terjedésének. Mivel a kockázati tőkebefektetők is elsősorban csapatba fektetnek, nem az ötletbe, így mindenkinek az az érdeke, hogy a munkavállalók jó egészségnek örvendjenek. Azonban rögtön ezután következik a cég gazdasági kitettségének kezelése a megváltozott üzleti környezetben.

A csapat bővítése

Fontos, hogy lehetőleg ne a kollégák leépítésével kezdjünk hozzá a költségek racionalizálásához, inkább vizsgáljuk meg, vannak-e elhalasztható fejlesztések, gyártási procedúrák, bérleti költségek, amelyek segíthetik a runway, azaz a pénzügyi likviditás időszakának megnyújtását, amíg helyreállnak a dolgok. Sőt, tovább megyek: bővítsük a csapatot! A válság miatt a már bevétellel rendelkező cégek között sajnos elindul az elbocsátási hullám. Ezek a képzett szakemberek kiválóak lehetnek egy most induló startup csapatába, és fizetés + részesedés fejében magukénak fogják érezni a startup céljait, emellett olyan tudástőkét hoznak be a vállalkozásba, amely megszerzésére más körülmények között valószínűleg nem lenne ilyen jó lehetőség. A közös munka gyümölcsét pedig később minden munkavállaló azonos arányban élvezheti. A startup ezáltal nagyon fontos szerepet tölthet be új munkahelyek teremtésében is.

Az üzletmenet folytatása

Ne állítsuk le a tevékenységeket, hanem folytassuk a szolgáltatásainkat az ügyfelek felé! Ez a válság által érintett startupok esetében még nehezebb, hiszen itt markánsabb stratégiai irányváltásokra és költségoptimalizálásra van szükség, mint a más, kevésbé válság-érzékeny iparágakban szolgáltató startupok esetében. A kockázati tőkealapok ilyen helyzetben is képesek segítő kezet nyújtani a startupok számára. Ebben is segít a Hiventures Inkubációs Startup Befektetési Program.

Akcióterv készítése

A startupnak fel kell mérnie üzleti célpiacának a válság hatására bekövetkező változásait, és ki kell dolgoznia erre saját akciótervét. Ezt az akciótervet pedig szükséges egyeztetnie a befektetőjével, be kell mutatnia, hogyan alakul a pénzügyi és üzleti terv a krízis tükrében, mik a startup tervei a válság lecsengéséig és azután. A kockázati tőkebefektető a helyzetéből adódóan rengeteg információhoz jut a különféle iparágakból, ezáltal olyan összefüggésekre és szinergiás lehetőségekre is képes lehet rámutatni, ami nem érte el a startup látószögét addig. Ez pedig segít a közösen megállapított mérföldköveket újradefiniálni és hatékonyabb akciótervet készíteni. Ezáltal, amíg a versenytársaink időt veszítenek a kritikus döntések meghozásának késleltetésével, és új stratégia kidolgozásával, mi kitalálhatjuk azt a kategóriát, amelyben mi lehetünk az elsők a célpiacunkon.

Költs az ügyfelekre

Ahelyett, hogy leépítenénk az értékesítési és marketing aktivitásokat, költsünk új ügyfelek megszerzésére és a meglévők megtartására még többet! Miközben ahol lehet, csökkenteni kell a költségeket, mindenképp fel kell mérni, milyen értékesítési és marketing technikával tudja a startup eljuttatni termékét és szolgáltatását a célcsoporthoz, és egyúttal megtartani a meglévő ügyfeleit. Sok esetben az értékesítés és marketing területeinek megnyirbálása vezet az üzleti sikertelenséghez. Ha mindenki háttérbe húzódik, mi viszont a kommunikációs zaj fölé emelkedünk, és jelezzük a vevőinknek, hogy jelen vagyunk, esélyünk lehet vezető szerepet betölteni a piacunkon.

Új értékesítési stratégiák bevezetése

Egy dolog segíteni valamilyen plusz szolgáltatás formájában a vevőinkek, és egy másik, ha lenullázzuk az üzletünket azzal, hogy elkezdjük ingyen osztogatni a termékünket. Soha semmit nem érdemes ingyen adni, még rövid távú népszerűség növelésért sem! Itt azonban ne csak a pénzre gondoljunk! Ugyan a pénzre is szüksége van a startupnak, mint minden vállalkozásnak, hiszen ezáltal képes fenntartani a termék és szolgáltatás színvonalát a vásárlók számára, valamint kifizetni a kollégáit és beszállítóit egyaránt. Viszont több lehetőségünk is van arra, hogy pluszt nyújtsunk, amit majd később monetizálhatunk. Ajánljunk föl egy új freemium csomagot csökkentett funkciókkal, vagy vezessünk be ingyenes verziót egy adott időszakra, amiért feliratkozást kérünk cserébe hírlevelünkre. Esetleg adjunk a krízis idején egy meghatározott időszakban a megvásárolt termékek után valamilyen pluszt, mint egy kiegészítő vagy több funkció, tanácsadás nyújtása. Indítsunk partner programot, ahol ajánlások után plusz hónapokat írunk jóvá, vagy küldjünk ki kuponokat, vállaljunk ingyenes házhozszállítást stb... A lehetőségek folyamatosan bővíthetőek. A lényeg, hogy kérjünk valamit cserébe a szolgáltatásunkért, amivel az ügyfelek is kifejezhetik felénk, hogy értékelik azt, és mi is tovább fejlődhetünk általa.

Összegzés

A fenti felsorolás folytatható, és egy a koronavírus válság okozta helyzetben a startup vállalkozásoknak fel kell mérniük, hogyan változott meg üzleti környezetük, milyen erőforrás igényeket és beszállítói csatornákat kell fenntartaniuk a működés érdekében, milyen módon lehetséges a költségek optimalizálása, és milyen akciótervvel szükséges készülniük a válság idejére és az azt követő időszakra. Mivel ezekben a helyzetekben sokkal könnyebb egy üzleti partnerrel átvészelni a vihar okozta hullámokat, érdemes közös hajóra ülni egy olyan szakmai partnerrel, amely nyitott az együttműködésre. A Hiventures Inkubációs Befektetési Programja ilyen, ahová ide kattintva már jelentkezhetsz is!

Varga-Tarr Sándor

Inkubációs befektetési igazgató