STARTUP TÚLÉLÉSI KISOKOS

A startup cégek jellemzői között nemcsak az szerepel, hogy innovatívak, nagy növekedési potenciállal rendelkeznek és skálázhatóak. Fontos tulajdonságuk kell legyen, hogy képesek gyorsan változó környezetben reagálni a megváltozott körülményekre és alkalmazkodni. Ezt nevezem a startup túlélési DNS-ének, amely áthatja az innovatív vállalkozókat.

Erre azért van szükség, hiszen a halál völgyének nevezett 1 - 1,5 éves időszak végén a startupok 90%-a elbukik, és ennek megelőzésére fel kell készülni a váratlan eseményekre is. Itt következik 3 ökölszabály, amelyet be kell kódolni ebbe a startup túlélési DNS-be, melyek ugyanolyan fontosak, mint a piaci validáció és az ügyfél igények kiszolgálása.

#1 Startup ökölszabály - Légy felkészült a meglepetésekre! 

Mi lenne időszerűbb ökölszabály, mint ez?!  Amikor egy startup cég egy radikálisan új terméket próbál piacra dobni, váratlan nehézségekbe ütközhet. Ekkor a korábban kialakított üzleti modellek és a pénzügyi tervek azonnali módosítást igényelnek, olyan stratégiai irányváltásokat, amelyeket a versenytársi környezet változása, egy új diszruptív belépő, vagy iparági változás indikál. Például amikor a startup egy üzleti partnernek szeretne szolgáltatni, legyen bármilyen jó az értékajánlata, közbejöhetnek olyan külső okok, amelyek az értékesítés útjába állhatnak. Ilyen lehet, hogy a startup szolgáltatásának bevezetéséhez meg kellene változtatni a célvállalat folyamatait, ami belső ellenállásba ütközik. Vagy a célvállalat akár nyitott is lenne a változtatásokra, azonban az új startup még nem rendelkezik olyan bizalmi tőkével, amiért az ő szolgáltatását választaná a menedzsment. Vagy egyszerűen menet közben megváltozik a potenciális ügyfél üzletpolitikája, mert neki is reagálnia kell egy váratlan üzleti helyzetre, és nem ér rá egy új szolgáltatás bevezetésével foglalkozni.

#2 Startup ökölszabály - Készülj föl a versenyre! 

A startup ötletgazdák általában új kategóriát akarnak létrehozni, amelyet ők uralhatnak. Lehetséges, hogy nemcsak megtalálják azt a niche piacot, amelyben újat tudnak alkotni új típusú termékeket és szolgáltatásokat bevezetve erre a piacra, hanem sikeresen veszik az akadályokat is, és elkezdenek bevételt termelni. Ugyanakkor a sikernek két oldala van, és az érme másik oldalán megjelenhetnek a versenytársak. Beléphet nagyvállalati versenytárs, ami nem feltétlenül rossz hír, hiszen lehet belőle jövőbeli felvásárló, vagy beléphet egy másik startup, amely valamit jobban csinál, mint a mi cégünk. Ez természetesen egyáltalán nem baj, hiszen nagyon jó jele annak, hogy értékes területre akadtak, amiben mások is meglátják az üzleti lehetőségeket. Emellett azzal, hogy más cégek is elkezdenek beszélni erről az új megoldásról, azzal növelik a szolgáltatás láthatóságát. A lényeg, hogy használjuk ki az elsődleges belépés előnyeit, és figyeljük a versenytársakat, tanuljunk tőlük, majd találjunk ki náluk jobb szolgáltatást vagy értékesítési módszert.

#3 Startup ökölszabály - Összpontosíts az értékajánlatra, ne a szolgáltatásokra! 

Ez egy ismerős csapda a technológiai iparban, amikor az értékesítési stratégia a szolgáltatások végtelen bemutatására fókuszál, és folyamatosan újabb és újabb szolgáltatásokkal próbálja a startup elbűvölni a potenciális és meglévő vásárlóit. Ehelyett arra kell koncentrálniuk, mik a célcsoport valódi fájdalom pontjai és ezeket hogyan képesek megoldani a startup termékei vagy szolgáltatásai. A startupok sokszor elkövetik azt a hibát, hogy nem gyűjtenek valódi és elegendő információt a piacról arra vonatkozóan, mennyire tartanák hasznosnak a célcsoportok a szolgáltatást. A tökéletesnek gondolt terméket reszelgetik a végtelenségig, és nem képesek elengedni akkor sem, ha a piac folyamatosan negatív visszajelzéseket ad, vagy meg sem teremthető. Nem arról van szó, hogy a jövőben ne lehetne bővíteni a szolgáltatások listáját, és nyilván be kell ezeket mutatni a felhasználóknak, de nem ez kell legyen az első 1 - 1,5 évben a fókuszban, hanem a fókusz a szolgáltatás magas színvonalú biztosítása az ügyfelek részére.

Ezek az ökölszabályok legalább olyan fontosak, mint egy jól összeállított üzleti terv, és a befektetők legalább annyira keresik ezt a túlélési DNS-t egy startupban, mint a jó csapatot. A Hiventures Inkubációs Befektetési Programba jelentkező ötletgazdáknak ezért azt javaslom, ezeket is gondolják végig, amikor a termékükön dolgoznak, mert ezzel is növelni fogják startupjuk esélyeit a sikeres piacra lépésre és fennmaradásra. Munkájukat mi is szívesen támogatjuk, amihez nem kell mást tenni, mint kattintani a Jelentkezem gombra!