MI A SZEREPE A PÉNZÜGYI TERVNEK EGY STARTUPNÁL, EGYÁLTALÁN VAN-E ÉRTELME ELKÉSZÍTENI?

Többször felmerül, főleg a kezdő fázisban lévő startupok részéről, hogy nincs sok értelme pénzügyi tervet készíteni, mert ebben a fázisban még úgysem lehet felmérni, mit hoz a jövő. A pénzügyi tervnek azonban fontos szerepe van egy vállalkozás sikeres megvalósulásában.

Fő érvként az szokott elhangozni miért is nem látják célszerűnek pénzügyi terv elkészítését, mert még nemrég indultak és most inkább az üzlettel foglalkoznának, majd akkor készítenének pénzügyi tervet, amikor már jobban látják, mi várható. Ha pedig mégis kérünk tőlük ilyen tervet, akkor elkészítik, de mondjuk meg mi befektetők (kockázati tőkebefektetők), mekkora árbevétel és EBITDA-számokat szeretnénk látni a tervben ahhoz, hogy befektessünk.

Bár valóban nehéz felmérni, hogy egy startup mire számíthat a következő években, de nincs is arra szükség, hogy pontosan megmondja egy startup (kezdő vállalkozás), mit fog évek múlva elérni. Az ötleted (startup ötleted) sikeres megvalósításához az azonban fontos, minél alaposabban elemezd rövid és hosszú távra is, hogy mi szükséges céljaid eléréséhez.  Az üzleti terv tartalmazza a projekt megvalósításához szükséges minden fontosabb tényező és erőforrás azonosítását, felmérését, elemzését, valamint az azokra adott válaszaidat, aminek számokra lefordított eleme a pénzügyi terv.

A PÉNZÜGYI TERVNEK TÖBB FONTOS FUNKCIÓJA IS VAN

  • A pénzügyi terv elkészítése alkalmat ad arra, hogy felmérd, terméked befejezéséhez, vagy továbbfejlesztéséhez, az értékesítés felfuttatásához, a piaci versenyben történő helytálláshoz milyen erőforrásokra van szükséged, azok elérhetőek-e és azoknak mekkora várható költsége van. Erre alapozva tudod meghatározni, hogy milyen és mekkora finanszírozásra van szükséged és lehetőséged.
  • Alkalmat ad arra, hogy meghatározd, pénzügyileg mit akar elérni a társaság.
  • Lehetőséget ad arra, hogy felmérd, a terméked előállítási költsége és árazása megfelelő tud-e lenni a versenytársakhoz képest, ebből következően várható-e, hogy a befektetés megtérülése kedvező lesz.
  • Lehetővé teszi, hogy elemezd a várható szcenáriókat, azaz, ha nem jön be a terved alapváltozata, meg tudod vizsgálni mit kell megváltoztatnod ahhoz, hogy a projekt sikeres legyen.

Kezdő preseed-seed fázisú startupok esetében még elegendő egy egyszerűbb struktúrájú, csak a projekt főbb elemeit tartalmazó pénzügyi terv készítése, hiszen ebben az esetben még valóban elég magas a megvalósítás bizonytalansága, ami nem csökkenthető azzal, ha a pénzügyi terv nagyon részletes adatsorokat tartalmaz. Erre inkább már az előrehaladottabb, növekedési fázisban lévő startupok esetében lehet szükség. Ezek esetében is a közeljövőt (1-2 év) érdemesebb részletesebben, alaposabban megtervezni, hiszen ez könnyebben felmérhető, még belátható, hogy mit lehet elérni, a 2-3 éven túli időszak esetében azonban elég lehet negyedéves, vagy éves tervezés is. Valójában a cél nem az, hogy minél komplexebb legyen a modell, hanem hogy a modell átgondolt legyen, minden lényegi elemet tartalmazzon, a főbb értékteremtő tényezők meghatározásra kerüljenek és azok hatása elemezhető legyen.

Az is látható, hogy bármilyen alapos megfontolással is történik a pénzügyi terv elkészítése, a valóság szinte mindig el fog térni tőle. Bár a terv készítésekor szinte mindig az hangzik el, hogy óvatos megközelítésű, konzervatív tervet készült, amiben kellő tartalék van az előre nem látható esetekre is, valójában a tény bevételi és eredményadatok gyakran elmaradnak a tervtől, ritkább az az eset, amikor a terv felülteljesítése a jellemző. Ennek fő oka, hogy az Alapítók annyira hisznek ötletük, termékük sikerességében, hogy nem sikerül objektíven felmérniük, milyen buktatók várnak rájuk. Másrészt pedig sokan azt remélik, hogyha kellően ambiciózus számokat mutatnak be a befektető számára, akkor könnyebb elegendő forrást kapniuk, valamint ezért a forrásért kevesebb részesedést kell a befektetők részére feláldozniuk. Valójában a befektető azt szeretné látni, hogy képes vagy reálisan felmérni az előtted álló feladatokat és lehetőséget, amit a pénzügyi terved is visszatükröz.

Nem kell excel-gurunak lenned, de a fontosabb összefüggéseket meg kell tudnod határoznod. Vond be a befektetőt is abba, hogyan gondolkozol, mire miért számítasz. Mutasd be azokat a pontokat, ahol további befektetéssel csökkenteni tudnád előállítási költségeidet, vagy gyorsabban tudnád felfuttatni tevékenységedet. Szinte biztosan lesznek előre nem látott költségek is, ezért tartalékkal is számolj, hogy az első pénzügyi problémánál ne kelljen újból befektetői forrást keresned. Érdemes rendszeresen felmérned, hol tartasz a terv megvalósításában és a tervet a valósághoz igazítani.

Ha sikerül alaposan végig gondolnod az előtted álló nehézségeket és lehetőségeket, ami a pénzügyi terv is tükröz, befektetőt (startup befektetést) is könnyebben találsz és a projekted is nagyobb valószínűséggel valósulhat meg.

Tóth László
Befektetési menedzser
Növekedési igazgatóság

STARTUP BEFEKTETÉSI PROGRAMOK