Egyedül nem megy? Avagy miért fontos a csapat egy kockázati tőkebefektetőnek?

Mark Zuckerberg vs. Bill Gates & Paul Allen? Magányos farkasként éri meg, vagy jobb a csapatmunka? Mindegyik út járható, mint a példák is mutatják a maga buktatóival, és induló vállalkozásokat megnehezítő szépséghibájával. Vajon a korai fázisú startupoknál melyik stratégia a nyerő, és mégis mit gondol erről a befektetői oldal? Személyes véleményemet olvashatjátok.

Jómagam mindig sportoltam valamit, általában a csapatsportokat preferálom. Egy amatőr kézilabda csapatban játszom, nagyon hullámzó a teljesítményünk. Amit megfigyeltem, hogy amikor valakinek megy a játék, akkor az a lelkesedés a többieket is magával húzza. Legtöbbször a probléma forrása az, amikor nincs aki lelkesítse a csapatot, ekkor összetörik és nagyon kikapunk. A gólokat ugyan az egyének lövik, mégis mindenkinek hozzá kell adnia valamit a csapatmunkához. Mondom mindig, hogy ha aznap pont nem megy a góllövés nem baj: adj gólpasszt vagy védekezz ki egy támadást és máris többet tettél hozzá az eredményhez, mintha nem lennél ott.

Ugyanez a helyzet a startupoknál is. Fontos az, hogy legyen csapat, akikben megbízunk, akik ki tudnak védekezni a rossz időszakban egymás mellett, akik tudnak adni egy gólpasszt egymásnak, ha nem megy a góllövés éppen. Csak így lehet megnyerni azt a meccset, amit éveken át játszanak a győzelemért, a sikeres exitért. Rengeteg új ötlet van a világon, ezek nagy része innovatív a saját iparágában. Mi is rengeteg féle új ötlettel, vagy már kifejlettebb termékkel találkozunk a magyar piacon. A kockázati tőke lett az új szexi, de kik azok a projektgazdák, akik a tömegből ki tudnak tűnni? Akik meg tudnak győzni egy befektetőt, hogy érdemes az ő startup cégükbe fektetni? Hogy épül fel a befutó csapat, akikért érdemes kockázatot vállalni?

Engedjétek meg, hogy visszakanyarodjak a csapatsporttal kapcsolatosan vont párhuzamhoz: a kézilabda csapat sokféle egyéniségből áll össze. A kapusnak teljesen más dolga van, mint egy támadó játékosnak, de manapság egyre elterjedtebb az olyan játékos, aki csak a védekezésre specializálódik. Különbség van a jobbkezesek és a balkezesek között. Viszont az is fontos, hogy ha lesérül az egyik játékos, akkor más tudja helyettesíteni őt.

Szerepjáték – kinek mi a funkciója a startupok harcmezején?

A startup csapat kapusa az informatikus. A háttérben dolgozik, mégis nélküle nem haladna a projekt. Nem szidjuk meg, ha kicsit rosszabbul teljesít az átlagnál, viszont a sikerhez kell lenni jó pár kiemelkedő teljesítményű napjának. A védekező specialista a pénzügyes. Jól átgondolt, több évre előre felépített, biztos lábakon, piaci kutatásokon alapuló pénzügyi tervet kell bemutatnia, ebben nyilván szükség van a többiek segítségére is, azonban ha valaki feszegeti a terveket, neki kell megvédenie.
A támadó sorban lévő játékosok alkotják a front office-t a startupnál. A marketinges és a sales-es az, aki lerohanja a célközönséget és minél több gólt szerez, annál nagyobb lesz az árbevétel. Nagyon fontos játékosok, és még ha a hátsó sor egy kicsit gyengébben is teljesít, az ő kiemelkedő formájuk ellensúlyozhatja ezt. Senki nem fog panaszkodni a teljesítményre, ha elöl hatékony a csapat, ha te kezded a meccset és minden támadásból gólt szerzel, akkor jó eséllyel meg is nyered azt. Végül az, hogy ennyi féle ember együtt tudjon dolgozni, kell egy vezető. Az irányító. Ő az, aki a legtöbbször kiosztja a gólpasszokat, aki megmondja hétfőn reggel, hogy ki mit csináljon a héten.
Nem maradhat ki a csapatból az edző sem. Ő az, aki ért a szponzorok nyelvén, aki le tud ülni tárgyalni a befektetőkkel. Sok kisebb csapat esetében az edző a támadó sor valamelyik játékosát jelenti, azonban a profibbaknál külön válik ez a pozíció.

Miért fontos már korai fázisban a jó csapat? A kockázati tőkebefektető vállalja többek között azt a kockázatot, hogy egy olyan fiatal, induló vállalkozásba fektet súlyos milliókat, ami még csak bontogatja a szárnyait. A termék egy magvető fázisban lévő cég esetében például még nem kapta meg az egyértelmű megerősítést a piactól, hogy szükség van rá. Arról nem is beszélve, hogy a startup célja az, hogy meg is hódítsa azt a piacot. Ezt a hatalmas kockázatot tudja ellensúlyozni egy jól felépített, céltudatos csapat. A mai felgyorsult világban szinte minden termék eladható, kérdés az, hogy mekkora részt tud kiszakítani a megcélzott piacából. Ehhez kell a csapat, aki megtervezi az egészet előre, ezzel csökkenteni tudja az előbb leírt kockázatot.


Merthogy a csapat a legfontosabb.

Ez elsőre elég ijesztően hangzik a fiatal, egyetemről kilépő startupperek számára, de nem szabad meghátrálni. Működő út, hogy haverok ketten-hárman elindulnak egy projekttel, és később, mikor kockázati tőkére van szükségük, akkor bevonnak tulajdonrészért cserébe egy már tapasztaltabb, rutinos embert.

A jó csapat nagyon sokféleképpen állhat össze. Gyakran jól sül el a közös munka, de van olyan eset is bőven, amikor nem. Ezek a befektető rémálmai. Az interneten rákeresve rengeteg cikket találunk arról, hogy sikeres cégek tűntek el a süllyesztőben csak azért, mert az alapító tulajdonosok összevesztek egymással. Az elején még nem látható problémák következménye sokszor a szakítás, ami a business rovására mehet, meg kell tenni mindent, hogy ezt elkerüljük. Másik oldalról pedig a legnagyobb, legsikeresebb cégek alapítói sem egyedül kezdték, hanem sokszor csapatban. Gondoljunk csak bele az olyan óriások alapítói csapatába, mint a Google, az Apple, a Microsoft vagy a Yahoo!

Befektetői szemmel: az első benyomás és fontos kvalitások

Amikor megkapok egy projekt leírást, sokszor történt már meg, hogy nem jött át abból a pár sorból a lényeg. Éppen ezért hívunk be minden jelentkezőt egy bemutatkozásra. Amit személyesen először le tudunk, és le is lehet szűrni, az a csapat profizmusa, felkészültsége. Utána jön a többi dolog, például: milyen a termék, mi az üzleti modell, stb.

Jogos a kérdés ezek után, hogy mi a siker titka, mi kell a jó csapathoz? Nagyon fontos, hogy egy hullámhosszon legyetek, legyen közös a cél. Még ha az apróbb folyamatokban, mindennapokban van is vita, ez akkor sem látszódhat kifelé. A fő cél lebegjen a szemetek előtt: az EXIT. Fontos, hogy céltudatosak legyetek. Tudjátok pontosan, hogy mit jelent és mivel jár a kockázati tőkebefektetés, ismerjétek a befektetők jelmondatát: „a jó kockázati tőkebefektető már a befektetés kezdetétől az EXIT lehetőséget keresi!” Célszerű diverzifikálni a csapatot, azaz ne csak egy területhez értsenek az alapítók. Ne felejtsétek el, hogy ha egy befektetővel tárgyaltok, akkor mindig egy alapból jó, innovatív terméket kell eladnotok, csili-vili köntösbe csomagolva, a puzzle minden részletét átgondolva. Legyen olyan a csapatban, aki ezt el tudja adni, és legyen olyan is, aki az alapterméket kifejleszti, legyártja és becsomagolja. Egy induló vállalkozásnak kevés nagyobb értéke van a kezdeti éveiben, mint a jó, összeszokott, egy közös célért céltudatosan küzdő csapat.

Fontos, hogy nem csak közgazdászok lehetnek vállalkozók, de nem hátrány, ha van a csapatban, aki ilyen körökben mozog. Legyetek legalább hárman-négyen, akik csak a projekt sikerességéért dolgoznak, hiszen csak akkor van értelme, ha hisztek benne, és a sikerért bármit feladnátok. Ez nyilván Nektek is nagy kockázatot jelent, ezt nem vitatja senki, de csak így lehet a végén nagyot szakítani.

 Írta: Illés Richárd, befektetési menedzser