BLOCK – AZ OKOS BRINGATÁROLÓ

A BLOCK a kerékpártárolók új generációja, egy olyan Smart City infrastrukturális elem, amellyel egyetlen egyszerű mozdulattal biztonságosan zárható és tárolható a legtöbb, városban használt kerékpár.

Az okos kerékpártároló koncepciója egy verseny kapcsán, 2018 nyarán fogalmazódott meg Szilágyi Szabolcs és Boros Márk mérnökhallgatók fejében. Szabolcs környezetmérnök, illetve regionális közgazdász háttérrel, míg Márk mechatronikai mérnök végzettséggel rendelkezik. A srácok már évek óta barátok, ezt a projektet pedig saját személyes, negatív élményeik indították el bennük: mindkettőjüknek lopták már el biciklijét.

Legelső közös munkájuk az első MVM Edison versenyen egy gravitációs energiatároló megoldás kidolgozása volt, később pedig egy tudományos oktató–szórakoztató YouTube sorozaton dolgoztak, amelyből két pilot epizódot le is forgattak. A korai szárnybontogatás után vágtak bele az igazi startupperkedésbe ezzel az innovatív kerékpártároló ötlettel, a BLOCK brandnév alatt, amelyről a részletek a blockcity.tech oldalon érhetők el.

Egyetemisták projektje

„Mondhatjuk azt, hogy a Hiventures választott minket, hiszen a Startup Campus BME powered by Hiventures egyetemi inkubációs programban vettünk részt, ahol mi voltunk az egyik legjobb projekt, így megkaphattuk a 9 millió forintos befektetést. Kiemelkedő lehetőség volt, ugyanis ötlet fázisban járó projektre a mai napig egyedül ők adnak finanszírozást” – húzza alá Szabolcs. „Egy ilyen komoly "connected hardware" startupot nem tudtunk volna önmagunk finanszírozni, ezért döntöttünk úgy, hogy elfogadjuk a befektetési ajánlatot, és nem bántuk meg ezt a döntésünket.”

Az inkubációs 9 millió forintból elkészültek az első prototípusok, az alkalmazás és a szoftver béta verziói, valamint sikeresen le tudtak bonyolítani egy pilot tesztet, azaz minden kitűzött célt és mérföldkövet sikerült teljesíteniük.

„Most az inkubáció befejeztével ugyan elengedték a kezünket, de már nem is kell fogni, hiszen futunk. A Hiventuresszel az elmúlt több mint fél évben "lazán törődő" volt a kapcsolat, a szó legjobb értelmében” – meséli Szilágyi Szabolcs.

„Ha tehetnénk, akkor újra a Hiventurest választanánk, mert – mint már szó volt róla – idehaza nincs más befektető, aki ötletet finanszírozna. Időben szétszórt startupversenyek kisebb-nagyobb nyereményeiből nehéz lett volna célirányosan fejleszteni. Így viszont, hogy a számlánkra egy összegben érkezett meg az összeg, azt a saját legjobb belátásunk szerint tudtuk felhasználni, és az időnkkel is úgy gazdálkodhattunk, hogy elsősorban a megvalósításra fókuszáltunk.”

Biztonságosabbá tenni a jövőt

A piaci trendekről szólva Szabolcs kifejti: jelenleg 3 meghatározó irányzat van a világban, amelyekre támaszkodnak. Míg az elektromos kerékpárok és a Smart City koncepció térnyerése közvetlenül, addig a fenntarthatóság elterjedése közvetett módon befolyásolja a piacot, amelyen tevékenykednek. Alapvetően egy ösztönző, feltörekvő környezetben mozognak, amelyben több kulcstényező is pozitívan befolyásolja a startupuk növekedését. Ahol van kerékpáros közlekedés, ott többnyire megalapozott a piacra lépésük.

Ugyanakkor kockázatok is akadnak: mivel a szolgáltatást saját fejlesztésű hardware termékre alapozzák, kihívást jelent, hogy hogyan tudják ezt a hardware-t egyszerre eljuttatni, telepíteni – és különösen – üzemeltetni az adott külföldi célországokban. Helyi partnerek bevonása ellenére a személyes jelenlét hiánya a kezdeti időszakban folyamatos kockázat lesz. „A további fejlődéshez szükségünk van több "hunter"típusú értékesítőre, valamint egy saját marketing és kommunikációs szakemberre is” – jegyzik meg az alapítók.

A termékfejlesztés sem ért még teljesen véget: jelenleg a maximális megbízhatóságon dolgozik a csapat. „Mivel nem csupán egy termék, hanem egy komplett biztonságtechnikai szolgáltatás értékesítéséről van szó, nem engedhetünk meg magunknak egyetlen hibát sem. A közeljövőben a megfelelő ütemben történő terjeszkedés lesz a legnagyobb feladatunk, de úgy vélem, egy megfelelő méretű és szaktudású értékesítő csapattal ez nem lesz túlzottan nagy kihívás” – fejti ki Szilágyi Szabolcs.

A projektnek most leginkább új partnerekre van szüksége. A termék–szolgáltatás páros készen áll az értékesítésre, most már csak a lelkes, úttörő és szemléletformáló ügyfelek bevonása van hátra.

 

 

„Partnereinkkel véghez vihetjük a missziónkat: el fogjuk törölni a kerékpártolvajlást, és egy újfajta és biztonságos szolgáltatást kínálunk üzlettulajdonosoknak és döntéshozóknak a kerékpáros vásárlói forgalom és megelégedettség felvirágoztatására” – mondja határozottan az alapító. „Én alapvetően két kulcstényezőben látom egy startup sikerének a titkát: a kitartásban, hogy ne torpanjon meg a lelkesedés egy felmerülő probléma esetén, és a kreativitásban, hogy ezeket a problémákat megfelelő hatékonysággal lehessen megoldani. Bízom benne, hogy ezeket a kompetenciákat partnereink is látják bennünk” – zárja Szabolcs.

Régóta van egy jó startup ötleted és finanszírozást keresel? Tudj meg többet inkubációs befektetési programunkról, ahol már ötlet fázistól befektetésben részesülhet az induló startupod!