GYIK

1.
Mi a különbség a hitel és a kockázati tőke, mint finanszírozási forma között?

A vállalkozások számára a külső forrásbevonás legismertebb, talán legkézenfekvőbb módja a hitelfelvétel, amely során a vállalkozás kötelezettséget vállal a hitelező felé, hogy a szerződésben rögzített feltételek szerint, meghatározott kamattal növelten a szerződés lejártáig visszafizeti a tőkerészleteket. Ez azonban bizonyos üzleti elképzelések, fejlesztési, beruházási projektek esetében még akkor sem járható út, ha a szóban forgó vállalkozás jól működik, felkészült menedzsmenttel, ígéretes jövőképpel rendelkezik, mivel a vizsgálható pénzügyi múlt, tőkeerő és biztosítékok hiányában, valamint az iparág kockázatai miatt banki forrásbevonásra igen kevés a lehetősége.

Ilyen körülmények között érdemes megfontolni a pénzügyi befektetőtől történő tőkebevonást, azaz finanszírozási forrásokért cserébe új tulajdonos „beengedését” a vállalkozásba. A társaság a kockázati tőke befektetővel egy üzlettársat kap, akivel az együttműködés az egymásba helyezett bizalomra épül.

A Hiventures kockázatitőke-befektetést hajt végre a Céltársaságokban, amely azt jelenti, hogy társtulajdonos lesz egy valódi innovációt felmutató cégben, amelyben jelentős a növekedési potenciál. Célunk, hogy induló vagy fiatal, innovatív, nagy növekedési potenciállal rendelkező startup vállalkozások és kkv-k tőketámogatás révén ötletek megvalósításával, prototípusok továbbfejlesztésével jelentősen innovatív terméket, szolgáltatást hozzanak létre, vezessenek nemzetközi piacra.

A bizalmat megelőlegezendő a Hiventures Inkubációs tőkeprogramjában elfogadja, hogy ezen korai fázisú cég elméleti értéke 100 millió Ft, és ezért fektet be 9 millió forintot a 9% tulajdonrészért cserébe. Ennek megfelelően ez sem a visszatérítendő, sem a vissza nem térítendő támogatások közé nem tartozó tevékenység. Mint minden kockázati tőkebefektető, a Hiventures is abban érdekelt, hogy részesedése egy későbbi időpontban (jellemzően 5-7 éven belül) értékesítésre kerüljön egy jelentősen magasabb értéken, amellyel a tulajdonosok nyereségre tehetnek szert.

2.
Milyen startup vállalkozásokat keresünk?

Olyan vállalkozásokat keresünk, amelyeknél az alábbi feltételek mindegyike teljesül:

  • a termékük/szolgáltatásuk technológiáját és/vagy üzleti modelljét tekintve innovatív,
  • jól skálázhatók,
  • dinamikusan növekvő árbevétel várható,
  • rövid időn belül nemzetközi piacra tudnak lépni,
  • szakmai és üzleti szempontból kompetens alapítókból áll a csapat.
3.
Milyen termékkel vagy szolgáltatással érdemes jelentkezni?

Azon túl, hogy a termék vagy szolgáltatás jól skálázható és innovatív, nincs kifejezetten meghatározva azon termékek vagy szolgáltatások köre, amelyekkel jelentkezhettek. Ugyanakkor meg kell felelnetek bizonyos prioritásoknak és jogszabályi előírásoknak, amelyek kizárnak egyes területeket (pl.: elsődleges mezőgazdasági termelés vagy dohánytermesztés nem jöhet szóba). Bővebb infóért klikk IDE

4.
Miért fontos a skálázhatóság?

A skálázható üzleti modell azt jelenti, hogy a bevételek növekedésénél jelentősen kisebb mértékben nőnek a költségek, így egyre nagyobb profitot realizálhat a szervezet.

Az ideálisnak vélt termék kifejlesztése viszonylag gyors (max.1-1,5 év). Van valódi fejlesztési igénye, ezért nehezen másolható a versenytársak által, viszont emiatt a fejlesztés drága. Amennyiben viszont elkészül, úgy a szériagyártás költségén kívül egyéb költség nem merül fel, hiszen fejlesztési igény nem jelentkezik újra.

Jó példa: Egy olyan hardver vagy szoftver megoldás, melynek a kifejlesztése drága, de a sokszorosítása viszont már nem igényel szinte semmi többlet költséget a gyártáson kívül. A világ bármely pontján értékesíthető disztribúciós hálózat révén.

Rossz példa: Egy étterem nem jól skálázható, hiszen az első étterem megnyitása szinte ugyanannyi költséggel jár, mint a 10. megnyitása.

5.
Milyen kompetenciákkal rendelkezik egy ideális csapat?

A csapat minden tagjának elhivatottnak kell lennie, ugyanis a kezdeti (inkubációs) időszakban az alapítókra fizetés nélkül, vagy mérsékelt fizetés mellett sok feladat vár. A termék vagy szolgáltatás kifejlesztése és piacra vitele során számos kompetencia igény jelentkezik. Fontos, hogy az indulásnál minél több kulcskompetencia le legyen fedve az alapítók (tulajdonosok!) által.

Például: Egy orvosi applikáció esetén fontos, hogy az alapítók között legyen egy orvos, akinek van rálátása az adott területre, egy fejlesztő, aki aktívan közre tud működni az alkalmazás kifejlesztésében és legalább ilyen fontos az üzleti kompetenciák megléte, hiszen az üzletfejlesztés során ezekre is nagy szükség van.

6.
Lehet-e külföldi állampolgárként jelentkezni?
Alapvetően lehet, ugyanakkor a meglévő vagy közösen alapított vállalkozásnak Magyarországon kell székhellyel vagy telephellyel rendelkeznie, és azt is fontos tudni, hogy a hivatalos iratok és szerződések, illetve a hatósággal (pl. cégbíróság) folytatott kommunikáció nyelve magyar, így mindenképp érdemes magyarul beszélő alapítót is bevonnotok a csapatba. Ugyanakkor például a befektetési menedzserekkel folytatott kommunikáció és az üzleti terv elkészítése történhet angol nyelven.
7.
Kell-e már létező cég a jelentkezéshez?
Nem szükséges meglévő cég a jelentkezéshez, pozitív befektetési döntés esetén velünk közösen is sor kerülhet a társaság megalapítására. Meglévő vállalkozás esetén alapszabály, hogy legfeljebb öt éves lehet és működése során nem fizetett még osztalékot. (Ideálisan maximum 2-3 év a későbbi esetleges tőkebefektetések miatt.) Már létező céggel történő jelentkezés esetén az előszűrés hosszabb ideig tarthat, ugyanis ebben az esetben a cégetek korábbi működésének átvilágítása válik szükségessé.
1.
Ha több innovatív koncepcióm van, azokat beadhatom párhuzamosan?

Ha tényleg hiszel a csapatban és a koncepcióban, akkor viszonylag nehéz elképzelni, hogy van egy másik pontosan ugyanilyen jó lehetőség. Javasoljuk, hogy először azt a projektet add be, amelyben a legjobban hiszel. Mivel teljes elköteleződést várunk el, ezért egy kulcsember csak egy helyen lehet, így a másik projekt nem tud sikerrel jelentkezni az inkubációs tőkeprogramba.

2.
A programban való sikeres részvételhez a jelentkezési felületen kívül milyen egyéb dokumentumok/anyagok benyújtására van szükség?

A jelentkezési felület kitöltésekor a csapat tagjaitól önéletrajzot kérünk be, ezen kívül lehetőségetek van egyéb dokumentumokat is csatolni, amelyek segíthetnek megérteni magát a koncepciót vagy jobban megismerni szakmai múltatokat. Amennyiben az első kiválasztási szűrőn átjutott a csapat, úgy a befektetési menedzserrel egyeztetve egy részletes üzleti és pénzügyi tervet kell készítenetek a megadott sablonjainkban, amelyek emailben kerülnek kiküldésre a részetekre.

3.
Milyen módon lehet benyújtani a jelentkezést?

Jelentkezni a weboldalunkon keresztül tudtok, a „Jelentkezés” fülre kattintva. Csak az itt beküldött jelentkezési anyagokat tudjuk értékelni, más formában benyújtott jelentkezésekkel (pl. emailben, telefonon) sajnos nem tudunk foglalkozni.

4.
Az online jelentkezési adatlap kitöltése után mi a teendő?

A jelentkezési lap kitöltése után készítsétek el az Indivizo felületen a videóinterjút, a kijelölt befektetési menedzseretek ezzel párhuzamosan felveszi veletek a kapcsolatot és tájékoztat a következő lépésekről.

5.
Van lehetőség a jelentkezés előtt véleményt kérni a projektünkkel kapcsolatban, illetve személyes találkozóra?

A projekttel kapcsolatos véleményt, állásfoglalást nem fogalmazhatunk meg, és nem is tudunk veletek személyesen találkozni azelőtt, hogy hivatalos formában (a weboldalunkon keresztül) beadnátok hozzánk a jelentkezést.

6.
Meddig van lehetőség jelentkezni?

A jelentkezés lehetősége határidő nélkül nyitva áll, folyamatosan várjuk az innovatív ötleteket!

1.
Mi a tőkebefektetési program folyamata?
  1. Online jelentkezés
  2. Indivizo videó feltöltése
  3. Üzleti és pénzügyi terv beküldése sablon alapján
  4. Dokumentumok értékelése a befektetési menedzser által
  5. Mentor vagy inkubátor kiválasztása – ez a folyósításig még változhat
  6. Személyes találkozó – amennyiben a beküldött dokumentumok alapján ez a döntés születik
  7. Befektetési prezentáció (pitch) előadása
  8. Inkubációs Befektetési Bizottsági döntés
  9. Meglévő cég esetében jogi és pénzügyi átvilágítás
  10. Szerződéskötés
  11. Közös alapítású cég esetében cégbejegyzés
  12. Folyósítás

A tőkebefektetési program folyamata során bármikor születhet az a döntés, hogy elutasítjuk a projektet.

2.
Mik a projektértékelés szempontjai?

Ötlet megítélése

  • Ötlet eredetisége - A megoldani kívánt probléma/helyzet eredetisége, a megoldási javaslat eredetisége, újdonság tartalma
  • Üzleti modell - Üzleti modell, pénzügyi életképesség, skálázhatóság
  • Jelenlegi állapot - MVP, szabadalom, sikeres közösségi finanszírozási kampány, vevői szándéknyilatkozatok, piackutatás, saját befektetés (munkaóra, pénzösszeg)

Piac megítélése

  • Versenyelőny – A leendő termék, szolgáltatás versenyelőnyei más megoldásokhoz képest, USP
  • Növekedési lehetőségek – Market fit, becsült piaci lehetőség, éves átlagos növekedési lehetőségek
  • Ügyfelek - Megcélzott vevőkör helyes azonosítása, valós potenciál, igazodás a piaci trendekhez

Csapat

  • Alapítók profiljai – szakmai múlt, csapatdinamika
  • Projekthez kapcsolódó kompetenciák  

Prezentáció

  • Prezentáció minősége - Technikai megoldások, követhetőség, szerkesztés, külalak
  • Felmerült kérdésekre adott válaszok - Átgondolt, tudnak válaszolni a kérdésekre, tisztában vannak a termékükkel, piaccal, versenytársakkal, vevői igényekkel
3.
Van-e lehetőség a program egyik tőkeprogramjából a másikba lépni?

Igen, azonban minden egyes újabb befektetési kör önálló üzleti döntéstől függ, nincs automatizmus. Az inkubációs fázisban lévő cégek az esetek többségében az Inkubáció+ termékünket veszik igénybe a 9 millió Ft-os inkubációs befektetési kört követően, s ennek felhasználásával párhuzamosan kezdik meg a magvető befektetési kör tárgyalását. Az inkubáció+ befektetésünkről bővebb információt itt találtok.

4.
Hogyan néz ki egy pitch?

A befektetői prezentációt (Pitch) egy 3-5 fős Bizottság előtt kell tartanotok, maga a prezentáció 10 perc, melyet 15 perc Q&A követ. A Bizottság tagjai a kérdéseket a prezentáció közben is feltehetik.

5.
Mennyi idő telik el a jelentkezéstől a folyósításig?

Az üzleti és pénzügyi terv hiánytalan beküldése után a teljes folyamat ideális esetben 3 hónapot vesz igénybe, amennyiben időben teljesítitek a rátok háruló kötelezettségeket.

6.
Van-e lehetőség már megalapított vállalkozással is jelentkezni?

Igen, azonban a folyamat során számolnotok kell a jogi és pénzügyi átvilágítással is, amely legalább 2 hetet vesz igénybe. Alapszabály, hogy a meglévő vállalkozás legfeljebb öt éves lehet és működése során nem fizetett még osztalékot.

7.
Ki dönt?

A döntést minden esetben az Inkubációs Befektetési Bizottság tagjai hozzák meg.

1.
Mikor kötjük meg a Befektetési és Szindikátusi szerződést és mikor alapítjuk meg a társaságot?

A pozitív befektetési döntés megszületését követően jogászaink előkészítik a sablonunk alapján a Befektetési és Szindikátusi szerződést, valamint a Társasági szerződést. Ezt követően történik meg a szerződések aláírása, ennek eredményeként a cégalapítás. Ha a társaság megalapítása már korábban megtörtént, akkor a Társasági szerződés módosításra kerül.

2.
Hogyan történik a szerződés aláírása?

Az előkészített és véglegesített szerződések aláírására a Hiventures irodáiban kerül sor elektronikus aláírás használatával. Alapfeltétel, hogy minden alapító rendelkezzen olyan személyi igazolvánnyal, mellyel tud minősített e-aláírást tenni, ennek igénylése díjtalan. A további technikai feltételekről, ill. az aláírással kapcsolatos részletes teendőkről a befektetési menedzserek részletes tájékoztatást nyújtanak nektek a befektetési folyamat során.

3.
Milyen további dokumentumokra lehet szükség a szerződéskötéskor?

Szerződéskötéskor biztosítani kell, hogy a projektetekhez kapcsolódó összes termékleírás, know-how dokumentáció, iparjogvédelmi oltalomszerzéshez (szabadalom/szabadalmi bejelentés, védjegy, formatervezési mintaoltalom) kapcsolódó dokumentum, forráskód és egyéb szerződések átadásra kerüljenek a közösen alapítandó vállalkozáshoz.

4.
Miért van szükség sablonszerződésre, mi ennek az előnye?

Elsősorban a projektek korai fázisa, az ebből fakadóan nehezen megállapítható cégérték, az alacsony befektetési összeg és a nagy ügyletszám indokolja a konstrukciót és a hozzá tartozó sablonszerződést. Emellett nagyban meggyorsítja a befektetési folyamatot, ennek köszönhetően a projektek 3 hónap alatt forráshoz juthatnak. A sablonszerződés terjedelme is tükrözi kompaktságát, mellékletek nélkül mindösszesen 20 oldal.

5.
Vannak-e a befektetőnek elsőbbségi jogai?

A megalapított gazdasági társaságban a Hiventures 9%-os tulajdont szerez. Annak érdekében, hogy a Befektető ne legyen teljesen kiszolgáltatva az Alapítók döntéseinek, bizonyos jogokat szerzünk a Befektetési és Szindikátusi szerződés aláírásakor, ezzel csökkentve a kockázatunkat. Ilyenek például a Drag-along jog, vagy a Tag-along jog. Bővebb információt itt találtok.

6.
Mekkora súlya van a Hiventures szavazatának, dönthet-e a befektető egy személyben a társaság életéről, kell-e a hozzájárulása bizonyos döntésekhez?

A Hiventures 9%-os részesedése 9%-os szavazati jogot biztosít. A Hiventures önmagában nem dönthet semmilyen kérdésben, ám bizonyos stratégiai, pénzügyi döntésekhez szükséges a hozzájárulásunk. Természetesen az Alapítók és a Hiventures közös célja a cégérték növekedése, ezért minden olyan javaslatot támogatunk, amely a Társaság fejlődését, gyarapodását szolgálja.

7.
Felelek-e a saját vagyonommal, van-e fedezet, mi történik, ha nem sikerül megfelelően felépíteni a közös céget?

A befektetett összeg szabályszerű és a célnak megfelelő felhasználása esetén az Alapítók semmilyen módon nem felelnek saját vagyonukkal, akkor sem, ha a kitűzött célokat nem sikerült elérni. A Befektetési és Szindikátusi szerződés a nem megfelelő, súlyos szerződésszegésnek minősülő forrásfelhasználást (pl. csalás, sikkasztás, stb.) szankcionálja.

1.
Ki lehet mentor? Mi kell ahhoz, hogy valaki bekerülhessen a Hiventures mentorcsapatába?

Mentornak jelentkezhetnek olyan magánszemélyek, akik releváns üzleti vagy startup tapasztalattal rendelkeznek, vagy egy adott terület, iparág szakértői. A mentorok feladata, hogy meglévő tapasztalatuk és kapcsolati hálójuk felhasználásával támogassák a Hiventures inkubációs befektetésben részesült startup alapítói csapatokat.
Az alábbi szempontok alapján történik a mentorok értékelése:

  • Végzettség és szakmai pályafutás (Erős iparági fókusz és/vagy stratégiai menedzsment tapasztalat előny jelent)
  • Vállalkozási tapasztalat (Exit-tapasztalat előnyt jelent)
  • Korábbi mentorálási tapasztalat (Startup mentorálási referencia előnyt jelent)
  • Kiterjedt üzleti kapcsolati hálóval rendelkezik startup, innovációs és befektetési körökben
2.
Hogyan válhatunk inkubátor partnerré?

Amennyiben érdekel az inkubátor partnerség, kérünk emailben jelezzétek az info@hiventures.hu címen.

3.
Mi az elvárás a mentorokkal, inkubátorokkal szemben?

A Hiventures elvárja minden mentortól és inkubátortól, hogy szakértelmével, tapasztalatával, valamint kapcsolatrendszerével segítse a mentorált/inkubált startup fejlődését. Mind a mentoroknak, mind az inkubátoroknak rögzített havi óraszámban (minimum 8 óra/hó) kell a startup rendelkezésére állniuk. A mentor/inkubátor nem csapattagként vesz részt a startup működésében, tehát szakmai munkát nem végez, hanem stratégiai kérdésekben - tapasztalata révén - tanácsokkal segíti a statupot.
A mentorok/inkubátorok minden startuppal kötnek egy megállapodást, amely az elvégzendő feladatokról, illetve az inkubációs időszak végén megszerzendő részesedésről szól (opció lehívása). A mentor/inkubátor csak a közös munka végeztével, az inkubációs időszak lezárása után hívhatja le opcióját, azaz szerezhet részesedést a vállalatban. Miután a mentor/inkubátor tulajdonossá válik a startupban, már nem számlázhat a startupnak Hiventures befektetés terhére.

4.
Miért kell mentorral vagy inkubátorral együttműködni?

A Hiventures pénzügyi befektetőként tőkével támogatja a projekt megvalósítását, a startup mindennapos működésében nem vesz részt. Ugyanakkor azt tapasztaljuk, hogy a korai fázisban lévő vállalkozásoknak szakmai támogatásra van szükségük, így hiszünk abban, hogy egy tapasztalt mentor érdemben a segítségetekre lehet. Induló startupok esetében jellemző, hogy bizonyos kulcskompetenciák hiányoznak az alapítói csapatból, így célszerű a hiányzó kompetenciákat mentorral pótolni. Az inkubációs időszak időtartama alatt elvárás, hogy a startupok vagy egy mentorral, vagy egy inkubátorházzal együttműködjenek. A Hiventures folyamatosan karbantartott listával rendelkezik a minősített mentorok és inkubátorházak tekintetében. Mi közvetlenül nem veszünk részt az Alapítók és a mentor/inkubátor által szükséges szerződés megkötésében, azonban biztosítjuk a szerződés tartalmát, amelyben az Alapítók védelmében szigorú keretek közé szorítjuk a mentorálásért, inkubálásért kapható kompenzációt.

5.
Mikor kell mentort/inkubátort választanunk?

A mentorral vagy inkubátorral való szerződéskötés folyósítási feltétel, de már hamarabb meg kell egyezni a kiválasztott mentorral/inkubátorral. A legjobb, ha már a befektetési prezentációra (pitch) mentor/inkubátor támogatásával érkeztek. A Befektetési Bizottság egyik fontos értékelési szempontja, hogy van-e mentora/inkubátora a prezentáló csapatnak.

6.
Hogyan válasszunk mentort/inkubátort?

A honlapunkon megtalálható a minősített mentorok és inkubátorok listája, ahol meg lehet nézni a profilokat. Érdemes a mentorok, inkubátorok tanulmányozása előtt meghatározni, hogy milyen kompetencia hiányzik a csapatból és milyen háttérrel rendelkező mentor/inkubátor tudna Titeket a legjobban támogatni (pl. menedzsment, sales, marketing, mérnök, konkrét iparág, nemzetközi terjeszkedés stb.). Ezek meghatározása után már könnyebb a keresés.

7.
Mit ajánlhatunk a választott mentorunknak/inkubátorunknak?

A Hiventures nem vesz részt közvetlenül az alapítók és a mentor/inkubátor közti megállapodásban, csak a megállapodás maximum kereteit határoztuk meg. Az alábbi módokon kompenzálható a választott mentor vagy inkubátor:

Mentor:

  • vagy maximum 6% részesedést kaphat,
  • vagy havi maximum 110.000 Ft-os díjazást (amíg az inkubációs időszak tart) és legfeljebb 3% részesedést.

Inkubátor:

  • csak maximum 3% részesedést kaphat, havi díjazást nem
  • ha egyszerre legalább 5 csapatot vállal az inkubátor (kiemelt inkubátor partner), akkor maximum 6% részesedést, vagy 3% részesedést és maximum 110.000 Ft-os havi díjat kérhet.
8.
Hozhatunk külsős mentort?

Igen, javasolhattok olyan mentort is, aki nincs rajta a Hiventures mentorlistáján, viszont ebben az esetben ennek a mentornak is át kell esnie az ellenőrzési folyamaton. Fontos, hogy a külsős mentor valamilyen olyan kulcskompetenciával rendelkezzen, amely az alapító csapatból hiányzik, illetve releváns üzleti vagy startup tapasztalattal bírjon. A mentor választásakor figyelni kell összeférhetetlenségi szempontokra is, pl. a választott mentor nem állhat az alapítókkal rokoni kapcsolatban. A mentornak hosszú távon azzal kell terveznie, hogy ha az inkubációs időszak végeztével lehívja opcióját és tulajdonosrészt szerez a társaságban, onnantól kezdve nem számlázhat a startupnak a Hiventures befektetés terhére.

1.
Sikeresen teljesítettük az inkubációs mérföldköveket, mi a következő lépés?

Az inkubációs mérföldkövek sikeres teljesítése esetén a befektetési terület és az alapító csapat közösen értékeli az eredményeket és a piaci helyzetet, visszajelzéseket. Kedvező kölcsönös helyzetértékelés esetén új pénzügyi és üzleti tervet készítetek, mely alapján döntés születik arról, hogy az Inkubáció+ vagy a Magvető fázisba ért-e a projekt, a következő befektetés folyamata ennek megfelelően alakul. Természetesen társbefektető bevonására is van lehetőség a folyamat bármely szakaszában.

2.
Nem vagy csak részlegesen teljesültek az inkubációs mérföldkövek, ez azt jelenti, hogy nem kapunk további finanszírozást?

Nem feltétlenül, ebben az esetben is van lehetőség következő körös befektetésre, amennyiben egyértelműen alátámasztható, hogy a piaci visszajelzések kedvezőek, a fejlesztés eredményére van kereslet. A folyamat következő lépéseként új üzleti és pénzügyi tervet készítetek, melynek értékelésétől függ a következő befektetés összege, illetve a befektetési folyamat.

3.
Mi az az Inkubáció+?

Azon csapatok számára, akik az inkubációs fázis végére még nem érik el a Magvető befektetési program elvárásait, azonban további befektetést igényelnek és ennek feltételei adottak, kialakítottuk az Inkubáció+ konstrukciót. A befektetést konvertálható tagi kölcsön formájában adjuk, ennek maximális összege 50 M Ft lehet. A tagi kölcsön szerződés sztenderd szerződés, feltételei nem tárgyalhatóak. A szerződés aláírását követően a folyósítás néhány napon belül megtörténik, újabb tulajdonrészt azonban ezzel egyidejűleg nem szerez a tőkealap. A konverzióról vagy alternatívaként a tagi kölcsön visszafizetéséről a Hiventures a kölcsön futamideje alatt (2 év) hoz döntést. Amennyiben a konverzió mellett döntünk, a tulajdonszerzés mértéke függ attól, hogy a csapat bárkitől kap-e következő körös befektetést. Az inkubáció+ befektetésünkről bővebb információt itt találtok.

4.
Mitől függ, hogy valaki a Magvető vagy az Inkubáció+ fázisba tud továbblépni?

Az Inkubáció+ fázis esetén jellemzően még a termék/szolgáltatás továbbfejlesztése, hazai piacon történő validációja zajlik. A Magvető fázisban a fő cél a piaci részesedés növelése, a külföldi piacra lépés előkészítése. A fázisok közötti döntés minden esetben attól függ, hogy az inkubációs fázis végére meddig juttok el, a döntést az inkubációs és a magvető csapat közösen hozza meg az üzleti/pénzügyi terv, illetve a pitch prezentációtok alapján.

5.
Indulhatunk-e különböző EU-s vagy közvetlen brüsszeli pályázatokon a tőkebefektetés mellett?

A tőkebefektetés – függetlenül attól, hogy MFB vagy GINOP forrásból történik – állami támogatásnak minősül. Ez nem zárja ki, hogy más pályázatokon induljatok, azonban minden ilyen esetben meg kell vizsgálni az adott pályázat feltételeit (elsősorban a jogcímet), illetve a támogatások összeszámítására és halmozódására vonatkozó feltételeket. Általános szabályként elmondható, hogy a tőkebefektetés nem használható fel más pályázatokban önerőként, azonban ezzel kapcsolatban is javasoljuk külső tanácsadó bevonását a pályázat benyújtását megelőzően.

1.
Mi az az üzleti terv?

Az üzleti terv a tevékenységetek bemutatására szolgál. Lehetőséget ad a projektetek részletes bemutatására minden szempontból körüljárva. Ezek nagy vonalakban a következők:

  • a probléma bemutatása, amelyre megoldást kínáltok;
  • a termék/szolgáltatás részletezése;
  • az eddig elért eredmények;
  • a piac és ügyfelek bemutatása;
  • a csapat/alapítók kompetenciái.

Mindemellett a befektető az üzleti tervből nyeri ki a szükséges információkat a befektetési folyamat továbbvitelét illetően.

2.
Van-e bármilyen formai követelménye az üzleti tervnek?

Az Inkubációs befektetéshez szolgáltatunk egy sablont, amely tematikájával végigvezet a kifejtendő szempontokon. Minden esetben ragaszkodunk hozzá, hogy az általunk megadott sémában küldjétek el nekünk a terveket, ez elősegíti az átláthatóságot és a gyorsabb döntéshozatalt.

3.
Van-e lehetőségem módosítani az üzleti tervet?

Amennyiben már benyújtottad a befektetési menedzsernek, és megítélése szerint a kiválasztási folyamattal érdemes továbbhaladni, addig fog kérdezgetni, amíg minden kérdésére választ nem kap. Ha azonban a tervek alapján csekély potenciált lát az ötletetekben, a projekt elutasításra fog kerülni.

4.
Milyen részletes üzleti tervet vár a Hiventures?

A sablon tartalmaz maximum oldalszámokat, amelyeket minden esetben be kell tartani. Elegendő mozgásteret biztosítanak ahhoz, hogy minden lényeges információt ki lehessen fejteni - érdemes is a lehető legrészletesebben bemutatni az egyes szekciókat. Ne feledd, ez alapján kerül kiértékelésre a projekt, fontos, hogy a lehető legtöbbet hozd ki belőle.

5.
Félek, hogy az üzleti tervben leírt információk kiszivárognak, és az ötletem eltulajdonítják.

A Hiventures, mint az MFB csoport tagja, szigorú bankbiztonsági feltételeknek kell, hogy megfeleljen. Szigorúan bizalmas információként kezeljük a hozzánk beérkező dokumentumokat.

6.
Mi az a pénzügyi terv?

A pénzügyi terv a befektetés felhasználását, a keletkező árbevétel alakulását hivatott bemutatni. Részletes költségstruktúrát tartalmaz, illetve szemlélteti a projekt tervezett 3 éves pénzügyi folyamatainak alakulását.

7.
Van-e bármilyen formai követelménye a pénzügyi tervnek?

Az Inkubációs befektetés folyamatához szintén, mint az üzleti tervnél, szolgáltatunk egy sablon Excel-dokumentumot. Minden esetben ragaszkodunk hozzá, hogy az általunk megadott sémában küldjétek el nekünk a terveket, ez elősegíti az átláthatóságot és a gyorsabb döntéshozatalt.

8.
Sosem voltam Excel-mágus, menni fog ez nekem?

A dokumentum tartalmaz egy kitöltési útmutatót, amely segít nektek az elkészítésében. Fontos, hogy szánjatok időt rá, alaposan gondoljátok végig a felmerülő költségeiteket és a potenciális árbevételt, minden munkalapot nézzetek át.